Supply chain management cruciaal voor rendement
Supply chain management is cruciaal voor Wehkamp. Natuurlijk om de belofte aan consumenten te kunnen waarmaken, maar simpelweg ook omdat supply chain management onlosmakelijk is verbonden met een goede bedrijfsvoering. Sander Bolmer, director warehousing & distribution bij Wehkamp: “Onze prestaties in de supply chain zijn bepalend voor de kosten die we maken, maar ook voor het rendement. Dat verplicht ons om zo goed mogelijk invulling te geven aan dit vakgebied.”
Het is twee jaar geleden dat Koning Willem-Alexander het nieuwe distributiecentrum van Wehkamp in Zwolle opende. Het is nog altijd een uniek distributiecentrum vanwege de schaal van automatisering die ongekend is in online retail. De artikelen die consumenten bestellen, worden razendsnel uit de opslag gehaald door bijna vijfhonderd shuttles. Binnen een half uur is de bestelling klaar voor verzending.
Belofte aan consumenten waarmaken
Supply chain management speelt in die operatie een cruciale rol, stelt Sander Bolmer, directeur warehousing en distributie bij Wehkamp. “Dit vakgebied is megabelangrijk, allereerst om onze belofte aan consumenten waar te maken. Wij moeten garanderen dat de juiste artikelen op het juiste moment op de juiste locatie worden afgeleverd. Daarvoor moeten wij onze outbound supply chain op orde hebben, maar ook onze inbound supply chain. Het grootste deel van de artikelen leveren wij uit voorraad. Die artikelen moeten dan wel in ons distributiecentrum liggen.”
Daarnaast is supply chain management onlosmakelijk verbonden met een goede bedrijfsvoering en financiële huishouding. “Onze prestaties in de supply chain zijn bepalend voor de kosten die wij maken, maar ook voor het rendement dat wij met onze activiteiten realiseren. Dat verplicht ons om zo goed mogelijk invulling te geven aan supply chain management”, zegt Bolmer.
Koppeling goederen- en informatiestroom
Supply chain management start bij Wehkamp met sales & operations planning (S&OP). Een goede vraagvoorspelling is cruciaal om consumenten zo goed mogelijk te kunnen bedienen. “Wij kijken op dag- en weekbasis om op operationeel niveau de juiste beslissingen te kunnen nemen. Een vraagvoorspelling is echter ook op tactisch en strategisch niveau belangrijk. Daarvoor kijken wij een kwartaal en nog veel verder vooruit”, verklaart Bolmer.
De uitkomst van het S&OP-proces is bepalend voor de inkomende goederenstromen: welke leveranciers moeten wanneer leveren? Met name dat aspect stelt Wehkamp voor de nodige uitdagingen. “De retail-sector beschikt doorgaans niet over de meest volwassen supply chains”, benadrukt Bolmer met gevoel voor understatement. “Dat heeft te maken met de grote diversiteit in artikelen en in leveranciersstromen. Het maakt nogal verschil of je kleding laat maken in China of een partij luiers laat leveren door een merkfabrikant in Europa. Van groot belang is in hoeverre de fysieke goederenstroom en de informatiestroom gekoppeld zijn. Die bepaalt hoe goed de goederenstroom te volgen is en hoe betrouwbaar de supply chain is.”
Samenwerking in cocreatie
In de outbound supply chain speelt niet alleen het geautomatiseerde distributiecentrum een belangrijke rol, maar ook de aflevering die is uitbesteed aan logistieke specialisten. “De aflevering is het moment waarop wij pas echt fysiek contact hebben met de klant. Dit is cruciaal voor een goede klantbeleving, evenals de afhandeling van alle retouren.”
Of het niet vreemd is dat Wehkamp een dergelijk cruciaal proces uitbesteedt? Bolmer vindt van niet. “In het verleden hebben we het afleverproces deels zelf georganiseerd, maar dan mis je de synergie en innovatiekracht van een logistieke specialist. Wij geloven niet in platte klant-leveranciersrelaties, maar in samenwerking met logistieke partners in de vorm van cocreatie. Wij willen samen met hen de strategie bepalen hoe we de klant zo goed mogelijk kunnen bedienen. Ook dat is supply chain management.”
Voldoende voorraad talent
Om het belang van het vakgebied te onderstrepen, steunt Wehkamp in woord en daad het congres ‘Succesvol supply chain management implementeren’ van Hogeschool Windesheim en BLMC. “Samenwerking met kennisinstellingen zoals Windesheim is noodzakelijk, allereerst om het onderwijs op een niveau te houden dat aansluit bij de behoefte uit het bedrijfsleven. Omgekeerd heeft het bedrijfsleven dan de plicht om mee te werken aan dit soort evenementen en zijn kennis te delen”, aldus Bolmer.
“Uiteindelijk willen ook wij op verzekerd zijn van voldoende voorraad supply chain talent. Wij willen dolgraag het talent boeien voor een baan bij Wehkamp en hen aan ons binden. De samenwerking die daarvoor nodig is, is in feite ook een vorm van supply chain management.”
Het congres ‘Succesvol supply chain management implementeren’ vindt plaats op dinsdag 20 juni op Hogeschool Windesheim. Het evenement is voor iedereen die supply chain management in de praktijk wil brengen en handelt over modellen en strategieën, valkuilen en tips, ‘best practices’ en ‘lessons learned’.