In elke kandidaat schuilt een chimpansee
“Wij zijn op zoek naar een chimpansee”, stelt Michel van Buren tijdens de voorverkiezing Supply Chain Professional 2016. De directeur van BLMC doelt met deze opvallende uitspraak op het profiel waaraan de supply chain professional vandaag de dag en in de toekomst moet voldoen. Bij de presentatie van de vier deelnemers blijkt dat zij inderdaad overeenkomsten vertonen met de chimpansee, die over opvallend grote sociale vaardigheden beschikt.
Een supply chain professional moet van vele markten thuis zijn. Hij moet onder meer een supply chain strategie kunnen ontwerpen, processen over afdelingen en tussen organisaties bouwen, crossfunctionele teams inrichten en vooral leiderschap vertonen. “Eigenlijk zijn wij op zoek naar een chimpansee”, verklaart Van Buren. “Een chimpansee is een sociaal dier, heeft empathisch vermogen en is in staat coalities te vormen, ook als de leider dat niet wil. Een chimpansee kan bijvoorbeeld bewust iets weggeven om later iets terug te verwachten. Kortom, hij verstaat de kunst van het geven en nemen.”
In het beeld dat de vier deelnemers aan de voorverkiezing van zichzelf schetsen, zijn inderdaad delen van het profiel van de chimpansee te herkennen. Jeroen Eijsten van foodservicespecialist Compass Group geeft aan dat veranderen in zijn genen zit, maar beseft dat hij zijn mensen daarin moet meenemen. Hij onderzoekt graag hoe bepaalde zaken anders kunnen, maar houdt bij het doorvoeren van veranderingen zo veel mogelijk rekening met de stakeholders. Dat geldt met name voor de transformatie die Compass momenteel doormaakt richting een hybride bedrijfsmodel. “Je moet niet in één keer alles willen veranderen. Ik huldig het principe ‘groot denken, klein beginnen’. Als je met kleine veranderingen begint, staan mensen daar vaak wel voor open.”
Coalities smeden
Nico Kuipers heeft in zijn functie bij technische groothandel Fabory al zijn sociale vaardigheden moeten aanspreken. Hij heeft zijn collega-directeur van verkoop ervan moeten overtuigen dat verandering noodzakelijk is vanwege de te grote complexiteit in de supply chain. “Voor onze kleinste klanten deden we exact hetzelfde als voor onze grootste klanten, met als gevolg dat de prestaties richting grote klanten onder de maat waren. Dat gaan we veranderen door kleine klanten nu een kleiner servicepakket te bieden en door de supply chain voor onze grote klanten te stretchen. Anders gezegd: wij gaan nu voor elke groep klanten een nieuwe waardepropositie opstellen. Verkoop is daarmee op dit moment bezig en vraagt ons nu om input.”
Berend Meijerink heeft coalities moeten smeden om binnen FrieslandCampina een overkoepelend S&OP-proces op te zetten. “Onze organisatie is verdeeld in tien hubs die elk hun eigen S&OP-proces hebben. Daaroverheen hebben wij een S&OP-proces gelegd met als doel om alle melk optimaal te verwaarden en ons financieel resultaat daardoor te verbeteren. Daarmee hebben wij in 2015 maar liefst 13 miljoen euro verdiend, het streven voor 2016 is 20 miljoen euro. Juist door processen te centraliseren hebben wij aan snelheid en slagkracht gewonnen. We hoeven niet meer met 12 of 20 partijen om tafel te zitten, maar met 4 of 5. Dat heeft ons flink geholpen.”
Andere cultuur
Danny van der Ster van Intersafe heeft zijn empathisch vermogen aangesproken in een verandertraject in Frankrijk. De groothandel in veiligheidsmiddelen leed daar verlies en was genoodzaakt zijn logistieke kosten te reduceren. “Iedereen die wel eens in Frankrijk zaken heeft gedaan, weet hoe lastig die cultuur is. Speciaal daarom heb ik een Frans adviesbureau in de arm genomen, dat heeft enorm gescheeld. Wij zijn erin geslaagd ons warehouse te verhuizen zonder dat klanten iets hebben gemerkt. We hebben daardoor 25 procent op warehouse-kosten en 10 procent op transportkosten bespaard. Langzaam ontstaat daar nu een andere cultuur waarin mensen weer trots zijn op hun bedrijf, ondanks de situatie die lastig blijft.”
De vier kandidaten zijn tijdens de voorverkiezing een dag lang onderworpen aan een intensief traject met assessments en interviews. De jury neemt de conclusies daarvan samen met de stemmen van het publiek mee in zijn beraadslagingen over de vier kandidaten. Drie daarvan gaan door naar de finale op donderdag 16 juni in Rotterdam.