Interim Supply Chain Management: van losse eilanden naar een samenhangende keten
Te weinig mensen, te veel producten, een tekort aan grondstoffen en te veel werk. Grote kans dat je als bedrijf kampt met een van deze issues. Of misschien wel met allemaal tegelijkertijd. Terwijl een paar jaar geleden je supply chain nog prima op orde was, zie je nu dat je mensen het niet meer kunnen bijbenen. Ze werken steeds meer op eilandjes, zonder oog te hebben voor degenen die voor of na hen in het proces zitten. Er is wrijving, omdat grondstoffen en componenten onvoorspelbaar lange levertijden hebben en budgetten steeds bijgesteld moeten worden. Al deze zaken vragen veel van je bedrijfsprocessen en je medewerkers. Als je je projecten en planningen niet goed afstemt op de omstandigheden, kun je flink in de knoop komen en grote, financiële schade lopen. Met een interim supply chain manager kunnen deze problemen verholpen worden.
De valkuilen van supply chain management
De grootste valkuil binnen het supply chain proces is dat mensen niet de tijd nemen voor overleg en niet goed geïnformeerd worden. Vaak nemen de meest luidruchtige individuen het voortouw, waardoor er achter de schermen haastige en geïmproviseerde oplossingen worden bedacht. Hierdoor ontstaat er een gebrek aan begrip voor elkaars werkzaamheden en uitdagingen. Het resultaat? Er rolt een suboptimaal product van de band. Producten worden niet op tijd of incompleet naar de klant verzonden, wat leidt tot gefrustreerde werknemers en ontevreden klanten.
Onze ervaring is dat je als ondernemer, directeur of manager vaak te dicht op de hectiek zit, en er mogelijk ook te veel bij betrokken bent om afstand te kunnen nemen. Je hebt iemand nodig die vanuit de rust naar voren stapt, die geen boodschap heeft aan ‘zo doen we dat hier nu eenmaal’, die het hoofd koel houdt, kan uitzoomen en met een helikopterview de zaak bekijkt. Dan ontstaat er rust en overzicht, en is snel te achterhalen waar de supply chain hapert en waardoor dat komt. Een interim supply chain manager helpt jou om het proces weer op rolletjes te laten verlopen.
Je supply chain weer op de rit
Hoe krijg je grip op de zaak terwijl je midden in de storm staat, zul je je afvragen. Het antwoord is: niet. Althans, niet zolang je onderdeel uitmaakt van die hectiek. Pas wanneer je daaruit kunt stappen en het geheel in alle rust van een afstand kunt bekijken, ben je in staat te ontdekken waar de knelpunten liggen en waar de ruimte.
Onze ervaring is dat je als ondernemer, directeur of manager vaak te dicht op de hectiek zit, en er mogelijk ook te veel bij betrokken bent om afstand te kunnen nemen. Je hebt iemand nodig die vanuit de rust naar voren stapt, die geen boodschap heeft aan ‘zo doen we dat hier nu eenmaal’, die het hoofd koel houdt, kan uitzoomen en met een helikopterview de zaak bekijkt. Dan ontstaat er rust en overzicht, en is snel te achterhalen waar de supply chain hapert en waardoor dat komt.
Wie schakel je daarvoor in?
Het goede nieuws is: BLMC snapt in welke situatie je je bevindt en kent de mensen die je hierbij kunnen helpen. Situaties waarvoor Interim Supply Chain Managers en Directeuren van BLMC worden ingezet zijn bijvoorbeeld:
- stroomlijnen van de internationale supply chain;
- opstellen en uitvoeren van een verbeterplan;
- verbeteren van de samenwerking tussen verschillende schakels in de supply chain;
- oplossen van inkoop-, plannings- en leveringsproblemen door explosieve groei;
- ontwikkelen en stroomlijnen van toeleveringsketens;
- analyseren en verbeteren van de volwassenheid van de suppy chain organisatie.
“BLMC heeft een goede propositie en veel aanvullende expertise beschikbaar, vanuit het netwerk en de organisatie. Wij hebben niet van alle opties gebruikgemaakt, maar bij een volgend logistiek vraagstuk zou ik BLMC weer inschakelen.”
Reinier Zoomers – CFO Fixami
Onze werkwijze
Het unieke aan onze werkwijze is dat wij een hechte groep interim managers en directeuren bijeengebracht hebben, de BLMC Community. Alle leden van de community zien, spreken en coachen wij maandelijks en sommige zelfs wekelijks. Daardoor weten we precies wat ieders expertise is, in welke sectoren ze hun ervaring hebben opgedaan en wat voor type managers het zijn.
Onze aanpak heeft ertoe geleid dat we op nummer 8 staan van de Top 20 Beste Interim Management dienstverleners in Nederland (volgens onderzoek van MT/Sprout en de Erasmus Universiteit). BLMC is zelfs het enige bureau in de Top 20 dat gespecialiseerd is in Operations management.
Wij weten welke interim professional het beste past bij een klein familiebedrijf en welke man of vrouw zich als een vis in het water voelt bij een grote multinational. We weten welke persoon we moeten inschakelen als een bedrijf is vastgelopen in zijn productieprocessen en wie het meest geschikt is om een transformatietraject te leiden.
Dankzij deze persoonlijke en intensieve aanpak durven wij te garanderen dat we altijd de juiste persoon selecteren voor een klus.
Op zoek naar een Interim Supply Chain Directeur of Manager?
Of je supply chain management nu voor het eerst wilt gaan implementeren in je organisatie, de stap wilt maken naar een volgend supply chain level, orde op zaken wilt stellen na een fusie of een periode van exponentiële groei: we gaan graag met je in gesprek over de uitdagingen en knelpunten die er liggen. Grote kans dat we al pratend precies achterhalen wie van onze interim specialisten geknipt is voor jullie vraagstuk.
Bel vrijblijvend met Sjaak via 06 12 16 32 86 of neem contact op via de button aan de rechterkant.