Synergie tussen internationale productielocaties
- Onderwerp: Interim management met verbeterambitie
- Bedrijf: Schoeller Allibert
- Branche: maakindustrie
- Jaar: 2019/2020
- Betrokken consultants: Greg Reyman, Sjaak Lekkerkerker
De private equity investeerder die in 2018 een belang nam in Schoeller Allibert, maakte een analyse van de mogelijkheid om effectiever en efficiënter te werken. Om de plannen uit te voeren, zocht het bedrijf een interim-manager met veel ervaring. Via BLMC kreeg Greg Reyman de opdracht om de internationale supply chain te stroomlijnen. Zijn opdrachtgever: ‘Het is bijzonder hoe gemakkelijk hij iedereen meekreeg, ondanks de verschillende bedrijfsculturen en achtergronden.’
De vraag: stroomlijn de internationale supply chain
Schoeller Allibert produceert gespecialiseerde kunststof kratten, onder andere voor de levensmiddelen- en auto-industrie. Het bedrijf is gegroeid door fusies en overnames van onafhankelijke bedrijven in verschillende landen, die ieder hun eigen processen, bedrijfscultuur en managementstijl hebben.
Wanneer investeerder Brookfield in 2018 een belang in Schoeller Allibert neemt, wordt de strategie aangescherpt en start een nieuw managementteam. Hoewel Schoeller Allibert commercieel succesvol is, blijken er nog veel kansen te zijn om de markt slimmer te bedienen. De sleutel: meer afstemming en synergie tussen de internationale locaties. Intern is er niet de nodige kennis en ervaring om dat te organiseren, daarom benadert Schoeller Allibert BLMC voor een geschikte interim-manager. HR-directeur Ron Bijkersma: ‘Greg stak met kop en schouders boven de andere kandidaten uit, omdat hij veel internationale ervaring heeft. Ook straalt hij een natuurlijke, rustige autoriteit uit.’
De analyse: de grootste uitdagingen in planning en levering
Greg start met een analyse van de primaire processen: plan, source, make, deliver. Hij constateert dat inkoop en productie redelijk op orde zijn en dat de meeste verbeteringen mogelijk zijn in de planning en in de logistiek. Verder staat er een ERP-implementatie op stapel. Greg wordt met zijn supply chain expertise betrokken in het internationale projectteam. Een van zijn speerpunten daarbij is wat de implementatie van het ERP-systeem kan betekenen voor het verbeteren van de customer service.
De oplossing: helikopterview op planning en logistiek
Bij de planning blijkt vooral veel voordeel te halen door de internationale orders beter te verdelen over de verschillende productielocaties. Ron licht toe: ‘Omdat het van oorsprong veelal onafhankelijke bedrijven zijn, waren ze gewend te produceren wat er bij hen besteld werd, maar dat leidde tot inefficiëntie en te lange levertijden.’ Greg vult aan: ‘Het is natuurlijk veel efficiënter om de productie internationaal te verdelen op basis van de capaciteit. De planning daarvan is complex; je moet rekening houden met de mallen die nodig zijn, met transport en met opslag. Door de planning over de locaties heen te maken, kunnen we nu betere levertijden realiseren met minder kosten en minder voorraad.’
Op het gebied van logistiek bleek een grote verbetering mogelijk door kritisch te kijken naar de logistieke dienstverleners. Greg: ‘Dat waren er in totaal 260! We hebben bepaald wat we precies nodig hebben en vervolgens zijn we een tenderproces gestart. Er blijven nu zo’n twintig logistieke partners over. Dat is efficiënter en leidt er ook toe dat we nu met een goed transport management systeem kunnen werken.’
Het zijn twee voorbeelden uit een hele reeks verbeteringen die het bedrijf doorvoerde. Greg: ‘Het gaat steeds om de basis: harmoniseren, processen beter inrichten en mensen aan elkaar linken.’
Maandelijks had Sjaak Lekkerkerker vanuit BLMC overleg met Greg. Sjaak: ‘In andere projecten doen we dat vaker, maar Greg is een zeer ervaren interimmer. We spraken vooral over de voortgang en zijn aanpak.’
Extra opdracht: nieuwe commerciële kansen benutten
Kort nadat Greg gestart is, dient zich een extra onderwerp aan. Ron licht toe: ‘Een onderdeel van de strategie is dat we inzetten op duurdere producten, die ook complexer zijn om te maken. Het gaat hier bijvoorbeeld om kratten die ingezet worden bij de productie met robots in de auto-industrie. We hebben daar enorme kansen in de markt, maar hadden de productie niet goed op orde. Greg kreeg een brede opdracht: vind de bottlenecks en los ze op.’ Greg ging aan de slag op drie fronten: het vertalen van het design naar de productie, het productieproces zelf en de planning, onder andere door het invoeren van een sales & operations planning proces. Het hele proces is nu op orde en daarmee kan het bedrijf deze zeer kansrijke markt succesvol bedienen.
Resultaat: overzicht en grip
De initiële periode voor de opdracht van Greg was zes maanden, maar er was zo veel te doen, dat Schoeller Allibert pas na twee jaar afscheid van hem neemt, eind 2020. ‘De commerciële belangen zijn hoog,’ licht Ron Bijkersma toen. ‘We hadden zijn kennis en expertise nodig om de processen goed op te lijnen, zodat we de kansen in de markt kunnen benutten. Het is bijzonder om te zien hoe makkelijk Greg contact legt, op alle soorten functies en niveaus, en hoe hij iedereen heeft meegekregen in de veranderingen, die echt fors zijn. Ik heb geen onvertogen woord gehoord.’ Zoals gepland heeft Greg zichzelf nu overbodig gemaakt. Ron: ‘De processen zijn efficiënt ingericht en zijn zodanig onder controle dat ze overzichtelijk en beheersbaar zijn. We hebben een vaste Supply Chain Directeur aangenomen, die de werkzaamheden met een compact supply chain team voortzet.’
Op zoek naar een oplossing?
We helpen u graag bij het oplossen van uw vraagstuk. Neem vandaag nog contact op met Sjaak Lekkerkerker via 06-12163286 of via het contactformulier aan de rechterkant van de pagina.