Interim Management Logistiek: inslag, opslag en uitslag geoptimaliseerd

Een logistiek proces dat zo soepel en efficiënt verloopt, dat je het eigenlijk niet opmerkt. Daar droomt elke CEO van. Maar in de praktijk blijken logistiek en transport regelmatig voor slapeloze nachten te zorgen. Goederen die te laat worden afgeleverd (of helemaal niet), pakketten die op de verkeerde plek in het warehouse belanden, een torenhoge kostenpost: ‘Kan dat niet anders’, vraag je je af. Natuurlijk kan dat anders, maar zoals Einstein al zei: ‘Een probleem kun je niet oplossen met de denkwijze waarmee het gecreëerd is.’ Grote kans dus dat je er met het huidige logistieke team niet uitkomt. En doorgaans heeft dat niets te maken met de aanwezige kennis of competenties. Omslachtige procedures, ‘verkeerde’ keuzes en inefficiënte werkwijzen vallen je na een aantal jaren gewoon niet meer op.

Neem contact met ons op

Het logistieke proces vanuit een ander perspectief

Een interim logistieke professional bekijkt het logistieke proces van buitenaf en ziet het proces vanuit een nieuw perspectief. Hij of zij staat los van de organisatie en durft daardoor ook ongemakkelijke vragen te stellen en zaken aan te kaarten waar interne medewerkers niet (meer) aan durven te tornen. En soms is dat precies wat je nodig hebt.

“Het was niet alleen een kwestie van de processen [die niet efficiënt verliepen], er speelden ook emotionele aspecten mee, zoals functioneringsproblemen. Ook […] de betrokkenheid van medewerkers daalde. Dan is een frisse blik en aansturing door een onafhankelijke manager van buitenaf de beste aanpak, volgens mij.”
Jeen Bouma – Directeur Aquon

De uitdagingen van logistiek management

Organisaties die BLMC inschakelen voor Interim Management Logistiek, hebben te maken met uiteenlopende uitdagingen. Sommige kwesties wachten al jaren op de juiste persoon om de zaak vlot te trekken, zoals:

  • De logistieke operatie van je bedrijf is nu vooral decentraal ingericht: overal liggen voorraden. Hoe vereenvoudig je die logistieke puzzel en richt je het proces weer centraal in?
  • Je bedrijf groeit en het is hoog tijd om te verhuizen naar een groter pand. Hoe pas je een complex logistieke proces aan aan deze nieuwe situatie?
  • Je wilt nu echt een efficiency-slag gaan maken en een WMS implementeren in de organisatie. Maar welk WMS is het meest geschikt en hoe ga je ermee werken?
  • Je logistieke processen voldoen in de praktijk best goed, alleen de kosten zijn veel te hoog. Hoe kun je het systeem optimaliseren en tegelijk kosten besparen?
  • Het transport van goederen zorgt iedere dag weer voor problemen en verrassingen. Wat kun je doen om elke pallet, iedere rolcontainer en alle dozen voortaan soepel op de juiste plek te laten afleveren?

Interim Logistiek: een samenspel van processen, mensen en systemen

Onze specialisten op het gebied van Interim Management Logistiek en Transport bijten zich graag vast in dit soort uitdagingen. Zij hebben stuk voor stuk ruime ervaring met het optimaliseren van logistieke processen, het oplossen van transport vraagstukken, het selecteren en implementeren van WMS’en, en – misschien wel het belangrijkste – met het informeren, begeleiden en enthousiasmeren van de betrokken medewerkers.

Want hoewel logistiek en transport vooral over pallets, goederen of dozen lijken te gaat, zijn het juist de ménsen die het proces maken of breken. Als zij een nieuwe werkwijze, routing of systeem niet zien zitten, blijft alles bij het oude (of erger). Vandaar dat onze specialisten in logistiek een extra zintuig ontwikkeld hebben voor de ‘human factor’ binnen een organisatie. Hoe zijn de onderlinge verhoudingen? Wat zijn de ongeschreven regels? Wie loopt voorop? En waar worden de hakken in het zand gezet?

“BLMC heeft getoond dat ze een hands-on mentaliteit hebben. Ze hebben het proces snel doorzien, dat is echt hun sterke kant. Als organisatie zijn we nu robuuster en weerbaarder.”

Bert de Vries – CEO JCL Logistics

De werkwijze van BLMC

Het unieke van de werkwijze van BLMC is dat wij een hechte groep interim managers bijeengebracht hebben, de BLMC Community. Alle leden van de community zien, spreken en coachen wij maandelijks en sommigen zelfs wekelijks. Daardoor weten we precies wat ieders expertise is, in welke sectoren ze hun ervaring hebben opgedaan en wat voor type managers het zijn.

We weten wie het beste past bij een klein familiebedrijf en welke man of vrouw zich als een vis in het water voelt bij een grote multinational. We weten welke persoon we moeten inschakelen als een bedrijf is vastgelopen in zijn logistieke processen en wie het meest geschikt is om een innovatietraject te leiden. Dankzij deze persoonlijke en intensieve aanpak durven wij te garanderen dat we altijd de juiste persoon selecteren voor een klus.

“BLMC heeft een goede propositie en veel aanvullende expertise beschikbaar, vanuit het netwerk en de organisatie. Wij hebben niet van alle opties gebruikgemaakt, maar bij een volgend logistiek vraagstuk zou ik BLMC weer inschakelen.”

Reinier Zoomers – CFO Fixami

Op zoek naar een interim logistiek manager of directeur?

Of het nu gaat om een efficiëntere logistieke operatie, een andere routing, een nieuw WMS of kostenbesparing: we gaan graag met je in gesprek over de uitdagingen en knelpunten die er liggen. Grote kans dat we al pratend precies achterhalen wie van onze interim specialisten geknipt is voor jullie logistieke vraagstuk.

Bel vrijblijvend met Sjaak op: 06 12 16 32 86 of mail naar slekkerkerker@blmc.nl