Interim Supply Chain Manager

BLMC is op zoek naar een Interim Supply Chain Manager die weet hoe je als bedrijf kunt scoren, keer op keer.

De meeste CEO’s zullen het je niet vertellen, maar een bedrijf is net een voetbalelftal, met een keeper, een libero, spelers op links en rechts, een paar vleugelverdedigers en natuurlijk een spits. Wat heeft dit met Supply Chain Management te maken? Alles, want als Interim Supply Chain Manager speel jij de rol van centrale middenvelder en ben je dus de spil van het team.

Jij zorgt ervoor dat er voldoende aanvoer naar de voorhoede gaat (Sales, Commercie, R&D), zodat zij kunnen scoren. Maar het is ook jouw taak om geen gaten te laten vallen in de verdediging (Inkoop, Productie en Logistiek). Als Supply Chain Manager ben je de verbindende factor tussen de verschillende afdelingen. Je houdt de bal voortdurend in het oog, je zorgt ervoor dat ie op de juiste manier, met de juiste snelheid en in de juiste richting over het veld rolt, zodat het bedrijf optimaal presteert en elke kans grijpt die zich voordoet.

Jouw kantoor is daarom ook niet de chicste kamer van de organisatie en ook niet de kamer met het mooiste uitzicht. Nee, jouw bureau staat ergens op een centrale plek, tussen de verschillende afdelingen, zodat iedereen je makkelijk kan vinden om met je te overleggen, je op de hoogte te houden of met jou te sparren over nieuwe producten, vervangende onderdelen of een slimmere werkwijze.

Ken jij als geen ander de spelregels van dit spel? Ben jij die middenvelder die bij een potje paniekvoetbal meteen de leiding neemt, het overzicht houdt en de rust bewaart? Dan ben jij de Interim Supply Chain Manager die wij zoeken.

Wat kun je verwachten als Interim Supply Chain Manager?
Jouw uitdagingen gaan vaak over de forecast van de klant of de beschikbaarheid van componenten. Als Interim Supply Chain Manager heb je ook de leiding in de planning (bij voorkeur de S&OP), maar wanneer de informatie niet volledig, niet betrouwbaar of niet beschikbaar is, wordt het een lastige puzzel. Daarom neem jij tijdig het initiatief om de juiste data boven water te krijgen, zodat je beter vooruit kunt kijken. Je hebt veelvuldig contact met de klant en weet vaak meer informatie bij hem los te krijgen dan je collega’s van Sales. Jij hoeft hem immers niets te verkopen, maar hebt er – net als de klant zelf – veel baat bij wanneer de verwachtingen in lijn zijn met wat er daadwerkelijk geleverd moet en kan worden.

Gedurende de dag ga je met verschillende afdelingen in gesprek, bijvoorbeeld over wat de oorzaak is van de leveringsproblemen van een belangrijke grondstof, wat de reden is waarom een product niet op tijd klaar is of waarom er zo veel gewijzigd wordt in het productieproces. Jij onderzoekt wat er misgaat in het primaire proces en richt dat zodanig in dat het product of de dienst voortaan geruisloos door het bedrijf gaat, in een soepele flow en zonder oponthoud.

De kans is overigens groot dat je bij aanvang van de klus geen duidelijk overzicht krijgt van de sterke en zwakke kanten van je spelers, en ook niet van de hobbels op het veld of de kwaliteit van de bal. Als Interim Supply Chain Manager achterhaal je dit zo snel mogelijk. Doorgaans is er veel meer aan de hand dan vooraf gedacht en matcht de scope van jouw opdracht niet per se met de interventie die nodig is om het probleem op te lossen. Jij schroomt niet om dit aan de kaart te stellen en zorgt ervoor dat de verwachtingen van beide zijden kloppen.

De Interim Supply Chain Manager die wij zoeken moet in staat zijn om:
  • veranderingen en verbeteringen succesvol te begeleiden en te implementeren.
  • de verantwoordelijkheid te dragen voor een zo goed mogelijk productieproces, waaronder activiteiten als inkoop, goederenontvangst, productie, assemblage, opslag, intern transport en distributie (kunnen) vallen.
  • goed te kunnen communiceren met de verschillende stakeholders binnen en buiten het bedrijf: leveranciers, customer service, verkoop, marketing, de financiële afdeling, de directie en ondersteunende afdelingen.
  • een optimale en duurzame balans te vinden tussen klantwaarde, medewerkerstevredenheid, onderscheidend vermogen en winst voor de onderneming.
  • integraliteit en continu verbeteringen te kunnen aanbrengen op organisatieniveau, waardoor silo’s en functionele grenzen vervagen, zodat de organisatie als een eenheid opereert.
  • medewerkers te verbinden, te motiveren en te inspireren.
Ons profiel van een Interim Supply Chain Manager
Om succesvol voor BLMC aan de slag te kunnen gaan, verwachten wij dat je …
  • vijftien jaar of langer ervaring hebt in supply chain management en dat je beschikt over ruime kennis van en ervaring met projectmanagement en verandermanagement.
  • minimaal een HBO- of academische opleiding hebt gevolgd in logistiek, supply chain, bedrijfskunde of een vergelijkbare opleiding.
  • grondige kennis hebt van en ruime ervaring met het planningsproces, bij voorkeur S&OP.
  • de expertise en senioriteit hebt om complexe situaties de doorgronden en teams te motiveren.
  • binnen bestaande structuren kunt werken, maar niet schroomt die aan de kaak te stellen als dat nodig is.
  • je bewust bent van je eigen kwaliteiten, maar dat je ook weet voor welke taken je beter iemand anders kunt inschakelen.
  • open staat voor coaching en ervan houdt om met collega-interim managers te sparren en je ervaringen te delen.
  • je planmatig werkt en – onafhankelijk van de context – meerdere leiderschapsstijlen kunt hanteren, te weten directief, inspirerend, coachend en participatief.
  • goed kunt samenwerken, proactief bent en oog hebt voor de menselijke factor.
  • analytisch sterk, communicatief vaardig en klant- en servicegericht bent.
Voordat we aan een opdracht beginnen, voeren we een organisatieanalyse uit om te kijken wat voor type persoon geschikt is voor de organisatie en de uitdaging die er ligt. Zo zorgen wij ervoor dat je alleen terecht komt bij organisaties waar jouw karaktereigenschappen en sterktes het meest doeltreffend zijn.

De BLMC Community
De community is een groep van 100 interim professionals die voorrang krijgen bij onze opdrachten. In de community zitten
interim professional, projectmanagers en consultants op het gebied van supply chain, operations, planning, inkoop, productie, logistiek en IT.

Ons doel is dat jij voorloper blijft in het vakgebied en dat we gezamenlijk opdrachten tot een succes afronden. Dat doen we door één keer per maand bij elkaar te komen om getraind te worden, te reflecteren, te sparren en kennis te delen.

De training wordt onder andere gegeven door prof. dr. Rob Blomme van Business Universiteit Nyenrode en de praktijktraining door Sjaak Lekkerkerker, Directeur Interim & Project bij BLMC.


Sjaak leidt de community en ondersteunt jou tijdens je opdracht. Hij heeft zelf meer dan 20 jaar ervaring als interim professional en heeft een uitgebreide reeks van verander- en verbetertrajecten op zijn naam staan. Inmiddels heeft hij 10 jaar ervaring met het selecteren, plaatsen en begeleiden van interim- en project professionals bij onze klanten.
 
Tijdens de trainingen gaan we o.a. in op methodieken voor situatieanalyse en rapportage, effectief interim management, stakeholdermanagement, sales- en presentatievaardigheden en teamwork. Action learning met veel praktijkcases is een van de belangrijke pijlers binnen hettrainingsprogramma.

De leden van onze community zijn stuk voor stuk zelfstandig ondernemer, die tegelijkertijd onderdeel uitmaken van een sterk en effectief samenwerkingsverband, waar ze altijd gebruik van kunnen maken en zich mee kunnen blijven ontwikkelen. 


Voordat we aan een opdracht beginnen, voeren we een organisatieanalyse uit om te kijken wat voor type persoon geschikt is bij de organisatie. Zo zorgen wij ervoor dat je alleen terecht komt bij organisaties waar jouw karaktereigenschappen en sterktes bij aansluiten.

Over BLMC

Wij zijn een advies- en realisatiebureau dat bedrijven helpt hun ambities waar te maken door de supply chain en operations in te richten en af te stemmen op de bedrijfsstrategie.


Dat doen met door middel van:
  • Consultancy: We adviseren over supply chain strategie, S&OP, ketensamenwerking, werkkapitaalreductie en duurzaamheid, en begeleiden bij de implementatie.
  • Projectmanagement: We begeleiden bij het succesvol selecteren en implementeren van ITen intralogistieke systemen.
  • Interim management: We verbeteren de organisatie door de tijdelijke inzet van directeuren, managers en experts binnen planning, inkoop, productie, logistiek en supply chain
Onze belofte
Wij doen er alles aan om jou vanuit het management en de community als interimmanager maximaal te ondersteunen in je opdracht. Gezamenlijk zorgen we ervoor dat het vraagstuk wordt ontrafeld en er een blijvend verbeterde situatie ontstaat bij onze klanten.

De belofte naar onze klanten is:
•          Wij leveren de beste professionals, geen cv’s.
•          Binnen 24 uur aan tafel met de meest geschikte interim- of projectmanager.
•          Onze professionals krijgen maximale ondersteuning door ons en van andere interim collega’s.

Aanmelden als Interim Supply Chain Manager
Ben jij een ervaren Interim Supply Chain Manager:
  • met goede leiderschap- en verandervaardigheden?
  • net zo gedreven als wij om iedere opdracht tot een succesvol einde te brengen?
  • nooit uitgeleerd en wil je iedere dag een beetje beter worden?
  • bereid om te investeren in kennisdeling met andere collega-interimmanagers?

En wil je werken voor opdrachtgevers zoals Bavaria, Action, PALM, Florensis, Intergamma, Orangina Schweppes, Perfetti van Melle, PostNL, TomTom en Sligro?

Meld je dan aan voor onze cummunity via de sollicitatie button.

Na je aanmelding beoordelen wij of je beschikt over de competenties die passen bij ons portfolio. Als dit het geval is nodig we je uit op een van onze bijeenkomsten, zodat we nader kennis kunnen maken en jij zelf kunt bepalen of jouw persoonlijkheid en drijfveren passen binnen de ambities van BLMC. We zien jouw aanmelding graag tegemoet!