Interim Management Inkoop: Foutje, bedankt!

Je inkoper heeft een mooie deal gesloten, alles lijkt in kannen en kruiken, en als het product binnenkomt zijn de verwachtingen groot. Maar dan blijkt het geleverde product niet het juiste, het is beschadigd onderweg, de kwaliteit is niet naar verwachting, het werkt überhaupt niet, de benodigde documenten of certificaten zijn niet geregeld, of het heeft gewoon de verkeerde kleur. Je dag verpest, je geld door het putje. Een interim inkoop manager biedt oplossingen om het inkoopproces weer optimaal te laten lopen.

Neem contact met ons op

De grootste ‘inkoopvalkuilen’: trap er niet in

De uitdagingen die spelen bij inkoop management zijn vaak divers en complex. Enkele van de grootste ‘inkoopvalkuilen’ die onze specialisten op het gebied van Interim Management Inkoop de afgelopen decennia bij bedrijven zijn tegengekomen zijn:

  • de druk om een deal te sluiten is te groot (waardoor je geld laat liggen)
  • er wordt te weinig tijd aan het inkooptraject besteed (waardoor je kansen mist of zaken over het hoofd ziet)
  • leveranciersmanagement krijgt te weinig aandacht (waardoor je goodwill verliest of met een kluitje in het riet wordt gestuurd)

Stuk voor stuk situaties die uiteindelijk een hoop gedoe en veel geld kosten. In veel gevallen zijn deze te voorkomen door de (Interim) Inkoop Manager in een zo vroeg mogelijk stadium te betrekken bij het opstellen van de eisen, specificaties en targets. Zeker bij specifieke of specialistische inkoopprocessen kun je de Interim Inkoop Manager niet vroeg genoeg aan boord halen.

Wat is de rol van inkoop management in je bedrijf?

Deze rol is enorm. Wat veel bedrijven zich niet realiseren is dat inkoop management invloed heeft op vrijwel de hele organisatie. Een goede deal sluiten is natuurlijk mooi, maar wanneer cruciale onderdelen vervolgens niet of niet tijdig beschikbaar zijn en het hele productie- en verkoopproces daar hinder van ondervindt, blijkt die deal uiteindelijk een stuk minder interessant en misschien zelfs wel omzet te kosten in plaats van op te leveren.

Een inkoper moet dus de totale keten kunnen overzien en precies weten aan welke specs het product, onderdeel of materiaal moet voldoen. Een nauwe relatie met de kwaliteitsafdeling is daarom onontbeerlijk. Spreken ze dezelfde taal, begrijpen ze elkaar en zijn de vereisten voor iedereen even duidelijk? Het inkoopproces werkt namelijk van begin tot eind door in de Supply Chain. En dat niet alleen: ook in de planning, bij Finance en zelfs bij Sales en Marketing.

Het is dus van groot belang om iemand aan te stellen die ervaren is, die weet welke dynamiek er speelt bij inkoop en wat er fout kan gaan, die snapt hoe groot de belangen zijn én de mogelijke gevolgen, die bovendien goed kan onderhandelen en cijfermatig inzicht heeft. Zelfs als je organisatorisch alles op orde hebt, kan het inkoop management nog altijd ontsporen wanneer je niet de juiste Inkoop Manager hebt aangesteld. Een interim inkoper kan deze rol perfect invullen.

De inkoop specialisten van BLMC: gegarandeerd gekwalificeerd

Onze specialisten op het gebied van Interim Management Inkoop hebben door de jaren heen talloze inkoopkwesties vlot getrokken. Ze zijn scherp, ervaren en op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in hun vakgebied. Zeker in de huidige, hectische markt, waarin beschikbaarheid, duurzaamheid en vervoer de grote uitdagingen zijn, kan een Interim Manager van BLMC een cruciale rol spelen in je bedrijf. Daar durven wij onze handen wel voor in het vuur te steken!

De werkwijze van BLMC

Het unieke van de werkwijze van BLMC is dat wij een hechte groep Interim Managers bijeengebracht hebben, de BLMC Interim Community. Alle leden van de community zien, spreken en coachen wij maandelijks en als het nodig is zelfs wekelijks. Daardoor weten we precies wie het beste past bij het inkooptraject van een klein familiebedrijf en welke man of vrouw zich als een vis in het water voelt bij een grote multinational. We weten welke persoon we moeten inschakelen als een bedrijf is vastgelopen in zijn dagelijkse inkoopprocessen en wie het meest geschikt is om een verduurzamingstraject te leiden. Dankzij deze persoonlijke en intensieve aanpak durven wij te garanderen dat we altijd de juiste persoon selecteren voor elke specifieke klus.

Op zoek naar een specialist in Interim Management Inkoop?

Of het nu gaat om het inkopen van processors, staal, balen koffie of freesmachines: we gaan graag met je in gesprek over de uitdagingen en knelpunten die er liggen in de organisatie. Grote kans dat we al pratend precies achterhalen wie van onze interim inkoop specialisten geknipt is voor jullie inkoopvraagstuk.

Bel vrijblijvend met Sjaak Lekkerkerker via 06-12 16 32 86 of mail naar slekkerkerker@blmc.nl