Food for thought 2025
Afgelopen vrijdag, 27 september, vond de BLMC Relatiedag ‘Food for Thought 2025’ plaats. We blikken graag met je terug.
Met de Relatiedag houden we onze relaties jaarlijks op de hoogte van de belangrijkste trends en uitdagingen voor hun plannen van het nieuwe jaar. Hoe moet je volgend jaar succesvol inspelen op de belangrijkste trends en uitdagingen om te zorgen voor rendement & groei?
Directie- en senior management leden uit de industrie, groothandel en retail, doken deze middag in een programma, rijk gevuld met presentaties over dé trends en uitdagingen voor 2025.
De trends der trends voor 2025?
Michel van Buren, directeur van BLMC opende de dag met de vraag: “Welke thema’s staan op de strategische agenda voor 2025?” Al snel werd duidelijk dat efficiency, wendbaarheid, duurzaamheid, digitalisering en productiviteit de belangrijke prioriteiten zijn. Dit sloot naadloos aan bij de trends die aan bod kwamen tijdens het programma deze middag; het programma kon beginnen.
Peter de Bont, Supply Chain Directeur van Louwman Group, beet de spits af. Hij vertelde gepassioneerd over de acties die binnen Louwman Group zijn ondernomen om de keten optimaal te benutten. Hoe we dat als BLMC, in samenwerking hebben gedaan? Eerst de dringende problemen oplossen, om daarna met structurele maatregelen blijvend succes te realiseren. Peter gaf hierbij uitleg over drie belangrijke programma’s binnen Louwman: ‘werkkapitaaloptimalisatie’, ‘S&OP’ en ‘ketenregie’ waarvan een deel nog ‘work in progres’ is.
Vervolgens inspireerde Michel de bezoeker met een unieke kijk op duurzaamheid. Duurzaamheid als trend is geen verrassing, gezien de vele nieuwe wetten en regels. 77% van de aanwezigen is verplicht om te rapporteren over twee of meer regelgevingsthema’s zoals CSRD, EUDR, CBAM en CSDDD. Hoewel duurzaamheid soms als een kostenpost wordt gezien, bracht Michel een frisse invalshoek tijdens zijn presentatie. Wat als we het gaan zien als een kans? Door duurzaamheid te koppelen aan je bedrijfsstrategie, nieuwe mogelijkheden en een diepere ‘inner why’, kan het juist een strategische stap zijn naar nieuwe businesskansen.
Praktische invulling tijdens de break-out sessies
Als je weet wat je te doen staat, is er tijd voor actie. Tijdens de break-out sessies kregen deelnemers de kans om de besproken trends in de praktijk te brengen. De groep werd verdeeld over sessies rond de thema’s S&OP, data-analyse, productiviteit en duurzaamheid. Hierbij lag de focus op het nemen van concrete stappen om deze trends succesvol te integreren.
In de S&OP-sessie met Edwin Steenbrink werd vooral ingegaan op de uitdagingen rond datakwaliteit en hoe leiderschap een cruciale succesfactor is om mensen intern mee te krijgen met het proces. Erik Elgersma, sprak tijdens zijn sessie over data-analyse. Hij belichte de impact van geopolitieke beslissingen op de supply chains en er werd gediscussieerd over het robuuster en flexibeler maken van de keten.
Ook in de duurzaamheid sessie van Raphaël den Uyl ontstond een gezonde discussie. Hij richtte zich op de noodzaak van een grondige value chain-analyse om risico’s en kansen binnen nieuwe wet- en regelgeving, zoals CSRD, te identificeren en aan te pakken. Raphaël verduidelijkte een handvol eisen vanuit de wetgevingen en attendeerde mensen er op, dat er nog zeker werk aan de winkel is.
Jeroen Both legde tijdens zijn sessie over ‘Regiseer de productie’ de focus op de steeds veranderende markt waarbij incidenten vaker voorkomen. Er moet daarom steeds vaker rekening gehouden worden met de zogenaamde ‘black swans’. De focus werd voornamelijk gelegd op de tweede en derde as: ‘improving the business’ en ‘changing the business’.
Trends inzetten voor rendement en groei
Na de pauze betrad Prof. dr. Jos van Hillegersberg van JADS het podium om een veelbesproken trend te verkennen: digitalisering. Met inspirerende voorbeelden liet hij zien hoe data-gedreven processen kunnen bijdragen aan meer succes. Veel organisaties denken niet genoeg data te hebben voor het ontwikkelen van modellen, maar Jos benadrukte dat dit vaak een misvatting is. De kern van zijn boodschap? Gebruik de data die je al hebt, want meestal is dat meer dan voldoende om waardevolle inzichten te verkrijgen en te optimaliseren.
Voordat de borrel kon beginnen, sloot Michel het programma af. Focus niet op slechts één trend of actie, maar zorg dat alles integraal samenwerkt. Laat je niet overweldigen door de vele trends om je heen, maar gebruik ze juist om rendement en groei te realiseren.
De aftrap van de jaarlijkse BLMC Relatiedag was een succes en we kijken met een tevreden blik terug naar deze inspirerende middag. Tot volgend jaar!