Royal Boon Edam: ‘We duiken steeds dieper de keten in’
Goed contact met leveranciers is in deze tijd van disrupties steeds belangrijker. Dit bleek ook uit de resultaten van de Nationale Supply Chain Monitor 2022. Hoe geef je die samenwerking in praktijk vorm? Vooral als je ook nog te maken hebt met een sterk wisselende vraag? Aron Waas, Chief Supply Chain Officer van Royal Boom Edam geeft een kijkje in zijn praktijk. Over lokaal voor lokaal, het optimaal benutten van productiecapaciteit en co-creatie met leveranciers.
Royal Boon Edam is een internationale producent van premium draaideuren, toegangs- en beveiligingspoorten. In 2023 viert het familiebedrijf zijn 150-jarige jubileum. Er wordt gewerkt vanuit drie wereldregio’s. Naast fabrieken in Edam, North Carolina en Beijing heeft Boon Edam wereldwijd ook zo’n twintig verkoopdochters en tientallen distributeurs. Aron Waas is Chief Supply Chain Officer en overziet daarmee de hele internationale keten.
Fluctuaties in vraag en aanbod
De keten van Royal Boon Edam is aan beide zijden zeer dynamisch. Aan de verkoopkant is er vooral sprake van projecten die zorgen voor verschillende pieken in de vraag. Aan de inkoopkant heeft de producent te maken met componenten zoals microchips, waarvan de toevoer de afgelopen jaren behoorlijk verstoord is geweest. Daarnaast werken ze veel met energie-intensieve materialen zoals glas en aluminium. Ook de energieprijs is daarom een belangrijke factor. Aron Waas: ‘Het afstemmen van vraag en aanbod is een van mijn belangrijkste uitdagingen. Dat is in de afgelopen jaren alleen maar sterker geworden. Door corona vielen bepaalde markten stil, maar bijvoorbeeld de thuiswinkelmarkt groeide hard. Voor ons betekende dat extra orders van thuiswinkelorganisaties die uitbreidden. Aan de andere kant kregen te we maken met grote verstoringen in de aanvoer. Door een strak ingerichte supply chain en goede contracten en contacten met leveranciers konden we die ontwikkelingen allemaal opvangen. We hebben geen dag stilgestaan en hebben altijd kunnen leveren.’
Internationaal klantgericht
Het bedrijf levert wereldwijd aan grote spelers en stelt de ‘voice of the customer’ centraal in alles wat ze doen. De internationale organisatie is zodanig ingericht dat ze optimaal aan de klantvraag voldoen. ‘We werken vooral lokaal voor lokaal,’ legt Waas uit. ‘We hebben een fabriek in Edam voor Europa, in North Caroline voor de Amerika’s en in Beijing voor de Aziatische markt. Daarnaast hebben we ook vier regionale distribution & support centers in die regio’s, voor de ondersteuning van verkoop en service. Die multi-lokale focus heeft verschillende voordelen. Met de support centers zitten we dicht bij onze klanten, kunnen we de beste service leveren en hebben we actueel inzicht in de markt. De lokale productie stelt ons in staat goed aan te sluiten bij de lokale wet- en regelgeving voor producten, zoals bepaalde keurmerken en veiligheidseisen. Dat is vrij complex en heel belangrijk in onze markt. Tot slot zijn we op deze manier minder kwetsbaar voor verstoringen in de logistiek, geopolitieke ontwikkelingen of fluctuaties in transportprijzen. In feite beperken we met lokaal voor lokaal veel risico’s en verhogen we de kwaliteit.’
S&OP
De producten van Royal Boon Edam komen meestal terecht in bouwprojecten zoals kantoren of distributiecentra. Dat zijn altijd projectmatige opdrachten met vaak grote volumes en strakke deadlines. ‘We kunnen dus niet zoals een ‘gewone’ fabrikant de productie lang vooruit inplannen,’ vertelt Waas. ‘De bezetting van onze productiecapaciteit is wel heel belangrijk; als je een fabriek niet goed belaadt, kost dat veel geld. Daarom hebben we vanaf het moment dat ik bij Boon Edam ging werken, in 2015, een goed S&OP-systeem opgezet. Hierin combineren we de forecast van onze verschillende verkoopdochters. Je kunt daarmee de capaciteit tijdig inplannen en bijstellen waar nodig. Bovendien vergroten we zo de betrokkenheid van onze kernleveranciers. Met hen delen we de forecast voor de benodigde materialen.’
Samenwerking met leveranciers
‘Voor veel leveranciers zijn we een aantrekkelijke partij, omdat we veel volume afnemen. Voor klantspecifieke onderdelen kunnen dat niet lang van tevoren specificeren, daarvoor boeken we op langere termijn productieslots, die we later verder invullen, onder andere op basis van de S&OP-uitwisseling. Op dit moment hebben we ook veel contact met leveranciers over de prijsontwikkelingen, omdat die nogal sterk zijn. We kunnen de prijzen natuurlijk niet altijd direct beïnvloeden, maar tijdig weten waar je rekening mee moet houden, is voor ons belangrijk, ook voor de communicatie richting klanten.’
Hoewel een draaideur of toegangspoortje misschien een eenvoudig product lijkt, is het complexer dan je denkt, legt Waas uit: ‘Er zitten zo veel microchips en sensoren in onze producten, dat wordt vaak onderschat. Daar zit ook continu ontwikkeling in, denk bijvoorbeeld aan gezichtsherkenning. Bovendien is veiligheid een zeer belangrijke factor. Daarbij is veel wet- en regelgeving van toepassing, die per regio en land verschilt. We werken daarom nauw samen met lokale leveranciers aan productontwikkeling. Zij hebben specialistische kennis van de technische componenten en de regelgeving die daarop van toepassing is. Wij hebben de kennis over hoe we hun componenten het beste kunnen integreren in onze producten. Door samen te werken, krijgen we meer snelheid in productontwikkeling en kunnen we goed inspelen op lokale wensen en eisen.’
Diep in de keten?
Hoewel Royal Boon Edam dus goede contacten heeft met leveranciers, zou Aron Waas wel dieper de keten in willen. ‘Dat is geen eenvoudige opgave; onze keten is niet lineair, het is een complex ecosysteem. Toch wil ik dat doorgronden. Ik wil weten waar mijn leveranciers hun producten vandaan krijgen en zo verder de keten in. Dat is ten eerste belangrijk voor het risicomanagement. Als er ergens in de wereld iets gebeurt, kan dat invloed hebben op onze productie. Hoe eerder ik dat weet, hoe beter. Ten tweede is het belangrijk voor ons duurzaamheidsbeleid. Om duurzaam te kunnen werken, moet je je productieproces afpellen tot aan het ruwe materiaal. Ook de wetgeving gaat dat van ons eisen. Daarin is de relatie met onze leveranciers heel belangrijk. We zijn een nuchter Noord-Hollands bedrijf; we beginnen gewoon met vragen. Daarnaast zetten we systemen en methodieken in om die kennis over de keten vast te leggen. Maar dat moet je dus wél doen.’
Internationale ontwikkelingen
De ontwikkelingen in de markt blijven spannend, maar Royal Boon Edam ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. Waas: ‘Je kunt nauwelijks anticiperen op wat er gaat gebeuren, maar je kunt wél je supply chain zodanig inrichten dat je snel kunt bijsturen en meerdere opties hebt. De supply chain organisatie zoals we die nu hebben, is op die manier georganiseerd. Natuurlijk blijven we werken aan de ontwikkeling daarvan, onder andere door dieper de keten in te gaan, meer marktinformatie op te halen en nog meer en eerder met klanten in gesprek te gaan over hun plannen. Bovendien is het afstemmen van vraag en aanbod een continue taak. Maar als ik terugkijk op de afgelopen hectische jaren kan ik concluderen dat we het als bedrijf helemaal niet gek hebben gedaan.’
Dit artikel is de tweede in een reeks specials naar aanleiding van de Nationale Supply Chain Monitor 2022. Het eerste interview, met Marloes Jonker van Amplifon, lees je hier.
De Nationale Supply Chain Monitor (NSCM) meet sinds 2013 in hoeverre bedrijven interne en externe ketensamenwerking toepassen. In 2022 vond de vijfde editie plaats. Daarin doorbreken de resultaten een kritische grens en blijkt dat zowel interne als externe ketensamenwerking nu echt van de grond komen.