Een nieuw distributiecentrum? Of is er een betere oplossing?

Een klant belde me en zei: ‘Mijn directeur vindt dat we een nieuw distributiecentrum moeten bouwen. Ik denk dat het niet nodig is, maar dan moet er wel wat anders gebeuren.’ Ik gaf hem helemaal gelijk. Uitbreiden kan de oplossing lijken, maar als je je supply chain slimmer inricht, hoeft dat niet nodig te zijn.  

Het is een groeiende uitdaging: klanten en consumenten verwachten van hun leveranciers dat ze altijd alles overal kunnen leveren. Of het nu gaat om producenten, groothandels of retailers: ze staan allemaal onder druk om meer producten in het assortiment op te nemen en deze altijd snel leverbaar te hebben. Dat leidt tot hoge voorraden en dus toenemend kapitaalbeslag. Voorraden zijn duur. Daardoor komen marges verder onder druk, waardoor je nog meer omzet nodig hebt. Iedereen die een beetje kan rekenen, beseft dat dit een vicieuze cirkel is. Gelukkig is deze te doorbreken.

Differentiëren

Het toverwoord is: differentiatie. Niet alle klanten willen hetzelfde. Natuurlijk, ze willen allemaal het beste product en de beste service, maar als dat extra kosten met zich meebrengt, hebben ze daarin verschillende voorkeuren. Een simpel voorbeeld: de ene klant wil altijd binnen een paar uur geleverd hebben en is bereid daarvoor een hogere prijs te betalen. Een andere klant wil de allerlaagste prijs en vindt het niet erg om dan langer op het product te wachten. Je hoeft dus niet alle klanten hetzelfde te bieden. Dat betekent nogal wat voor de voorraden die daarbij nodig zijn.

In werkelijkheid is het proces van differentiëren natuurlijk complexer dan in dit voorbeeld, maar er zijn handige methoden voor, zoals het vijf-stappen-plan dat we bij BLMC vaak gebruiken. Hierin ga je uit van product-marktcombinaties (PMC’s) en bepaal je per PMC wat je minimaal op orde moet hebben en waarmee je je kunt onderscheiden. Met deze analyse kun je vervolgens per product-marktcombinatie een supply chain strategie kiezen. Drie komen er daarbij het meeste voor:

  • Product leadership: een superieur en uniek product
  • Customer intimacy: uitmuntende service
  • Cost leadership (of operational excellence): een concurrerend lage prijs

Op basis van de keuzes en de criteria die daarbij belangrijk zijn, richt je de supply chain processen verschillend in.

Geen nieuw DC nodig

Wanneer je op deze manier naar de supply chain kijkt, kun je investeren waar dat nodig is en waar het de meeste toegevoegde waarde heeft. Een DC bijbouwen is dan misschien helemaal niet nodig; de voorraden die nodig zijn om te verschillende klanten optimaal te bedienen, kunnen namelijk ook per PMC gedifferentieerd worden. Op deze manier bespaar je kosten en geef je de verschillende klanten toch precies wat ze nodig hebben. Daarmee behaal je concurrentievoordeel.

Zelf toepassen? Kom naar een inspiratiesessie

Wil je weten hoe dit voor jou kan werken? Kom dan eens naar een van onze inspiratiesessies over supply chain strategie. De eerstvolgende is op 20 juni.

Wil je juist weten hoe je de gekozen supply chain strategie vertaalt in processen? Kom dan naar de inspiratiesessie over supply chain processen. De eerstvolgende vindt plaats op 28 maart.

Deze sessies zijn exclusief en speciaal bedoeld voor managers en directeuren in loondienst van en werkzaam bij middelgrote tot grote producenten.