Een verkleind menu zorgt voor groei in productiecapaciteit en marges
De grote machinebouwer heeft genoeg orders en de pijplijn van sales is goed gevuld. Maar productie kan het niet aan. Machines worden niet op tijd geleverd en er zijn bij aflevering te veel klachten van klanten. De oplossing lijkt simpel. Het inzetten van een interim productiemanager. Zo geschiedde.
Gestaag en winstgevend groeien
Maar wat is nu eigenlijk de echte uitdaging? De CEO van het bedrijf zegt in een interview dat een directielid van BLMC bij hem afneemt. ‘Wij willen gestaag, bestendig winstgevend groeien, dankzij of ondanks de markt’. Op aanraden van BLMC wordt daarom, naast de inzet van een interim productie directeur, een supply chain scan uitgevoerd. Hiermee wordt de hele keten bestaande uit inkoop, planning, productie, logistiek, services doorgelicht. Zowel de fysieke order, als informatiestroom worden onder de loep genomen. Inclusief processen en IT. Uiteraard in relatie tot het doel; groei.
De vraag die vervolgens centraal komt te staan is: ‘hoe kunnen we gestaag en winstgevend groeien?’. Om daar een antwoord op te geven, moeten zes hoofdcategorieën in de supply chain van het bedrijf aangepakt worden. Zeker niet alleen productie. Gelet op de enorme druk van klanten én ontevreden medewerkers, ook nog eens allemaal tegelijkertijd. Want wanneer er sprake is van meerdere factoren die de keten flink verstoren, kan je dit beter zo snel mogelijk aanpakken.
Een té uitgebreid menu
Eén van de grootste knelpunten, blijkt uit de supply chain analyse, is een te groot productaanbod. Hierdoor worden er veel producten geproduceerd die uiteindelijk niet verkocht worden. Dit zorgt voor een disbalans in de voorraad en de verkoop. Hierdoor moeten er constant kortingen gegeven worden. Er moet opnieuw worden gekeken naar de product-markt combinaties. Het aanbod van het bedrijf moet volledig worden omgegooid.
Het is van belang dat iedereen hierbij betrokken wordt. Van sales, marketing en planning tot de directie. Want welke product-markt combinaties leveren wél hetgeen op wat een succesvolle uitkomst heeft? Wat ziet sales gebeuren? Wat kan operations aan?
De belangrijkste product-markt combinaties worden uiteindelijk in kaart gebracht en aan de hand van workshops, met verschillende belanghebbenden binnen de organisatie, wordt een kleiner aanbod geformuleerd. Terwijl ondertussen ook de andere hoofdcategorieën in de supply chain worden aangepakt.
Een integrale aanpak
Zo groeit het bedrijf gestaag en winstgevend door. Want de productiecapaciteit en marges worden in zes maanden verhoogd. Het bedrijf produceert het aantal machines zoals ze, als wens, hebben uitgesproken tijdens het interview met BLMC.
De oplossing is altijd een passende strategie die aansluit bij het bedrijf en de processen. Het gaat daarbij niet alleen om de juiste analyse maar om een integrale aanpak, waarbij alle verstorende factoren tegelijkertijd worden aangepakt.
Wil je ook weten wat in jouw geval de perfecte combinatie is voor het verbeteren van jouw supply chain en het realiseren van jouw ambities?