Duurzaam ondernemen met een duurzaamheidsambitie

Duurzaam ondernemen kan verschillende vormen aannemen, zoals het verminderen van CO2-uitstoot, het gebruik van hernieuwbare energiebronnen, het bevorderen van circulaire economie en het verbeteren van arbeidsomstandigheden binnen de hele waardeketen. Uiteindelijk gaat het om de balans tussen economische groei, ecologische verantwoordelijkheid en sociale welzijn. En die balans is voor iedere organisatie anders.

Alles over een duurzaamheidsambitie tijdens ons CSRD-event

Leer meer over wat een duurzaamheidsmbitie inhoudt tijdens onze CSRD-dag op 24 oktober 2024 en ontdek hoe jij de keten inzet om jouw organisatie (verder) te verduurzamen.

Meld je snel aan! 

Hoe bereik je duurzaam ondernemen?

Een effectieve aanpak begint bij een integrale duurzaamheidsambitie. Maar hoe pak je dat aan? Start bij de basis. Dit klinkt logisch, maar veel organisaties slaan deze stap over, met grote gevolgen. Ze slagen er niet in om medewerkers te betrekken, leveranciers mee te krijgen, en raken uiteindelijk het overzicht kwijt. Dit maakt het moeilijk om duurzaamheid strategisch te benutten. Wij hebben hier een eenvoudig vierstappenplan voor ontwikkelt voor het opzetten van een duurzaamheidsambitie:

  1. De bedrijfsstrategie

Begin met je bestaande bedrijfsstrategie. Is jouw keten kosten- of waardegedreven? Deze keuze beïnvloedt de aanpak van je duurzaamheidsstrategie. Breng je product-markt combinaties, klantverwachtingen en kosten goed in kaart voor een stevige basis.

  1. Business kansen

Consumenten maken steeds meer duurzame keuzes; 80% van hen vindt duurzaamheid een belangrijke factor bij aankoopbeslissingen. Ook overheidsprojecten geven de voorkeur aan gecertificeerde bedrijven op het gebied van duurzaamheid. Door in te spelen op deze vraag creëer je nieuwe business kansen.

  1. De ‘inner why’ & purpose

Hoewel duurzaamheid mooie kansen kan bieden op het gebied van business, verschilt de intrinsieke motivatie per bedrijf. Bekijk welke ‘inner why’ jij als organisatie hebt en hoe je dit kan naleven. Deze motivatie bepaalt grotendeels welke keuzes je maakt op het gebied van duurzaamheid en in hoeverre jij je wilt aanpassen. Bovendien maakt dit het ook makkelijker om intern mensen mee te krijgen in de gemaakte keuzes.

  1. Duurzaamheid wetgevingen

Dan heb je nog de wetgevingen rondom duurzaamheid. Denk aan de CSRD. Een set van eisen waaraan je als bedrijf simpelweg moet voldoen. Uiteindelijk is dit een manier om te meten en te weten waar jij als bedrijf staat en zorgt het voor een volledig nieuwe baseline van duurzaamheid. Gebruik het dus ook als kans om te zien waar de pijnpunten zitten en waar mogelijkheden zijn om te verbeteren met betrekking tot duurzaamheid.

Hoe brengen we alles samen tot duurzaam ondernemen?

Bepaal per dimensie wat voor jouw organisatie van belang is. Door deze vier stappen te integreren, leg je een stevige basis voor je duurzaamheidsstrategie en leidt het uiteindelijk tot duurzaam ondernemen.

Het is makkelijker om uit te leggen hoe alles samenkomt met een duidelijk voorbeeld. Kijk bijvoorbeeld naar Zeeman. Dit bedrijf heeft een bedrijfsstrategie die duidelijk kostengedreven is. Toch evalueren ze per product-markt combinatie zorgvuldig de kosten en klantverwachtingen. Ze hebben bijvoorbeeld een kledinglijn waarbij de t-shirts van biologisch katoen zijn gemaakt, maar dit wordt niet geadverteerd. Dit komt waarschijnlijk voort uit een duurzame ‘inner why’ en zorgt niet direct voor meer business. Verder gaan dan wettelijk verplicht is, is voor hen dus niet nodig.

Aan de andere kant heb je Tony Chocolonely, die als organisatie er duidelijk voor kiest om vanuit een ‘inner why’ eerlijke chocolade te produceren. Bij hen is elke product-markt combinatie waardegedreven en is duurzaamheid altijd de onderscheidende factor.

Beide organisaties maken duurzame keuzes, en altijd vanuit economische, ecologische en sociale redenen. Duurzame keuzes kunnen dus zeker samengaan met economische groei: en dat is duurzaam ondernemen.

De duurzaamheidsambitie laten integreren voor een succesvolle strategie?

BLMC heeft jarenlang ervaring in de waardeketen en heeft experts op het gebied van sustainability en CSRD. Neem contact op om te sparren over de ambitie van jouw organisatie en een bijpassende strategie op het gebied van duurzaamheid. Realiseer duurzaam ondernemen.

Neem contact met ons op

Gerelateerde nieuwsberichten