Value Chain Analyse binnen de CSRD

De value chain analyse als basis voor een duurzame keten

De value chain analyse binnen de CSRD kan een behoorlijk hoofdpijndossier worden. Het is vanuit de CSRD namelijk verplicht te bepalen welke factoren zowel positief als negatief bijdragen aan de duurzaamheid van jouw organisatie. Daarvoor moet de hele keten in kaart worden gebracht. En dat is best complex en tijdsintensief. Want de keten volledig in kaart brengen, met alle stakeholders erbij, de juiste data opvragen en vervolgens alles identificeren en formuleren blijkt een grote uitdaging te zijn.

Twee analyses die hierbij ondersteunen, zijn de value chain analyse en de dubbele materialiteitsanalyse. Het juist inzetten van deze analyses geven jouw organisatie een duidelijk en diepgaand inzicht in de waardeketen en helpen je om strategische beslissingen te nemen. Zowel op economisch als ecologisch vlak. Het zetten van de juiste stappen binnen deze analyses is dus van cruciaal belang. Daarom hebben we een duidelijk stappenplan gemaakt:

Alles over de Value Chain Analyse tijdens ons CSRD-event

Leer meer over de value chain analyse tijdens onze CSRD-dag op 24 oktober 2024 en ontdek hoe jij de keten inzet om jouw organisatie (verder) te verduurzamen.

Meld je snel aan!

Het value chain analyse-stappenplan

De value chain analyse bestaat uit zes duidelijke stappen waardoor jij jouw organisatie volledig in kaart kunt brengen op het gebied van duurzaamheid:

stappenplan value chain analyse

  1. Begin bij de analyse van je eigen omgeving: Hoever jij de keten in duikt, is afhankelijk van je marktpositie, strategie en businessmodel. Bepaal die eerst, daarna kun je de reikwijdte van de waardeketen bepalen, inclusief alle directe en indirecte relaties.
  2. Mapping van de value chain: Breng daarna je hele waardeketen, zowel upstream (leveranciers) als downstream (klanten), in kaart. Dit biedt inzicht in de externe omgeving van het bedrijf.
  3. Analyse van scope 1, 2 en 3 footprints: Ook de emissies moeten geïdentificeerd worden. Van scope 1 (directe emissies), scope 2 (energieverbruik) tot scope 3 (indirecte emissies).
  4. Aanvulling met sector- en industriële data: De analyse wordt verrijkt met data uit de sector en industrie, wat helpt bij het benchmarken en identificeren van best practices.
  5. Opstellen van IRO’s (impacts, risks, and opportunities): Bekijk welke activiteiten vanuit de keten jouw prestaties en duurzaamheid het meeste beïnvloeden. Deze moet je vervolgens identificeren en formuleren.
  6. Gebruik van input voor materialiteitsanalyse: Nu heb je de basis voor je dubbele materialiteitsanalyse, en deze dient voor het bekijken welke thema’s materieel zijn en welke niet!

Hoe maak je dan vervolgens je dubbele materialiteitsanalyse?

Dubbele materialiteitsanalyse: balanceren tussen impact en financiële materialiteit

Na de value chain analyse heb je een uitstekend startpunt. Maar daar houdt het nog niet op. De dubbele materialiteitsanalyse bepaalt welke punten vanuit de value chain analyse materieel zijn en welke niet. Zowel vanuit een impact- als financieel perspectief.

dubbele materialiteitsanalyse

Impact materialiteit: Dit perspectief richt zich op de impact van het bedrijf op de buitenwereld, zoals het milieu en de samenleving.

Financiële materialiteit: Dit perspectief kijkt naar hoe externe factoren het bedrijf beïnvloeden, zoals de financiële gevolgen van duurzaamheidsrisico’s.

Wanneer je dan je interne en externe effecten op een rijtje hebt, kun je makkelijker strategische beslissingen nemen om zowel je duurzaamheid als economische prestaties te verbeteren.

Van analyse naar actieplan

Met alleen de value chain analyse en de dubbele materialiteits analyse ben je er nog niet. Het is tijd om in actie te komen en dat doe je als volgt:

  1. Stakeholder betrokkenheid: Een holistisch beeld is in dit proces onmisbaar. Betrek daarom je stakeholders tijdens het identificeren van materiële thema’s.
  2. Documentatie en rapportage: Bedrijven moeten voldoen aan documentatieverplichtingen en zorgen voor transparantie in hun rapportages. Je moet daarbij je doelen vanuit het verleden en die van de toekomst koppelen aan de gevraagde data!
  3. Actieplan ontwikkelen en uitvoeren: Nu is het tijd voor een duidelijk actieplan. Deze kan gebaseerd zijn op compliance, duurzaamheidsdoelen of een hoger liggende ambitie. Een duurzaamheidsstrategie is daarbij onmisbaar.

Value chain analyse: hulp van een CSRD consultant

Aan de hand van de beschreven stappen kom je al een heel stuk verder. Toch merken we dat veel organisaties ervaren dat de value chain analyse te complex en tijdsintensief is om ‘er even bij te doen’. Bovendien kun je als organisatie waarde creëeren door het juist inzetten van beide analyses. Zo voldoe je aan de hand van deze analyses niet alleen aan de CSRD, maar creëer je ook kansen voor de organisatie. Hierdoor is het niet alleen een kostenplaatje, maar ook een kans op business.

Soms kan interne kennis en expertise niet voldoende zijn om te komen tot de juiste data en de juiste strategie. Bij BLMC weten onze experts alles af van CSRD én waardecreatie in de waardeketen. De CSRD consultants van BLMC ondersteunen in dit proces en kennen CSRD en de bijkomende analyses op hun duimpje!

Leer meer over de value chain analyse tijdens onze CSRD-dag op 24 oktober! 

Expertise nodig?

Schakel hulp in van een sustainability consultant. Zij hebben de kennis en ervaring en weten als geen ander hoe je alle data verzamelt, formuleert en uiteindelijk toepast.

Neem contact met ons op

Gerelateerde nieuwsberichten

Donderdag 13 juni organiseerden we een inspirerend event over de duurzame waardeketen. CSRD is een feit en het bleek dat al veel organisaties al een heel eind op weg zijn met rapporteren. Aan de hand van presentaties, break-out sessies en een borrel werden nieuwe inzichten gedeeld.