Columns Michel van Buren in Supply Chain Magazine
Columns Michel van Buren in Supply Chain Magazine Voor Supply Chain Magazine schrijft Michel van Buren een reeks columns die ingaan op verschillende zaken die in het boek Regisseer de […]
Columns Michel van Buren in Supply Chain Magazine Voor Supply Chain Magazine schrijft Michel van Buren een reeks columns die ingaan op verschillende zaken die in het boek Regisseer de […]
Op donderdag 23 september vond voor het eerst het Supply Chain Theater ONLINE plaats. Meerdere collega’s van BLMC verzorgden daar een presentatie. De presentaties zijn nu terug te zien.
Je kunt toch niet álles overzien? Dat zeggen mensen vaak als het gaat over ketenregie. Maar als regisseur hoef je juist niet alles te overzien. Regie gaat niet over controleren of afdwingen, het gaat erover dat je samenwerkt aan gemeenschappelijke doelen en dat je daar allemaal op je eigen manier aan bijdraagt. Dat vergt wél dat iemand dat contact en die samenwerking faciliteert: de regisseur van waarde. Jack van der Veen en Michel van Buren schreven er een boeiend artikel over voor Management Impact. Over de ideale regisseur en over het aansturen van externe ketenpartners.
Als je de hele dag met cijfers bezig bent, gaan zaken opvallen. Zo ziet Edwin Steenbrink in zijn financiële analyses dat in ontwikkelde markten voorraden gemiddeld stijgen. Een gruwel voor de meeste supply chain managers, maar is het wel zo erg? Wat zeggen zulke cijfers en wat betekent het voor jouw bedrijf?
Een belangrijk onderdeel van een supply chain strategie is de segmentatie: het verdelen van je supply chain in product-marktcombinaties (PMC’s) die ieder een eigen supply chain model volgen. Zo investeer je waar het moet en bespaar je waar het kan, wat leidt tot meer effectiviteit, hogere marges en lagere kosten. Binnen elke PMC kun je vervolgens bepalen welke concrete supply chain acties voor elk product leiden tot maximaal resultaat.
Supply Chain Magazine organiseert jaarlijks het Supply Chain Trend Diner. Negen expert gaven hun visie op de supply chain, waaronder Michel van Buren. Hij vroeg of de aanwezige supply chain directeuren op ontdekkingsreis durfden te gaan. Benieuwd wat hij daarmee bedoelt?
Wat zijn binnen jouw organisatie de belangrijkste drijfveren voor automatisering? Welke bedrijfsstrategie ligt hieraan ten grondslag? En welke informatiebronnen helpen je in de zoektocht naar innovatieve oplossingen? Met jouw input brengen Jaarbeurs, BLMC en Supply Chain Media voor ICT & Logistiek de behoeften van de markt in kaart. Invullen duurt max. 4 minuten. Help je mee?
BLMC en Supply Chain Media organiseren dit jaar twee versies van het Supply Chain Theater. We starten het supply chain seizoen met een gratis ONLINE event op 23 september. Op 10 & 11 november staat het fysieke Supply Chain Theater op ICT & Logistiek in Jaarbeurs Utrecht.
Wat ga jij deze zomer doen? Chillen op Balconia, weg in eigen land of toch de wijde wereld in? Wat je ook gaat doen: relax en laat de supply chain even de supply chain. We verheugen ons op de vakantie, en ook op wat daarna komt, want we hebben interessante evenementen in zicht.
We snappen best dat je de afgelopen drukke maanden misschien geen tijd had om de nieuwste managementliteratuur te lezen. Maar nu het zomer is… zin om je supply chain kennis te verdiepen met een lekker leesbaar boek met veel inspirerende cases?
Het Supply Chain Excellence Leadership Platform (SCELP) gaat alweer zijn negende jaar in en vergroot nog elk jaar zijn relevantie. In dit platform ontmoeten supply chain directeuren en executives elkaar om kennis op te doen, ervaringen uit te wisselen, te netwerken en zo samen te bouwen aan het professionaliseren van supply chain management in Nederland en daarbuiten. In september gaat het nieuwe jaar van start en kunnen nieuwe leden zich aansluiten. De thema’s van deze serie zijn strategie, digitalisering, talentontwikkeling en duurzaamheid.
De coronapandemie leidt er bij sommige bedrijven toe dat ze meer grip op hun supply chain proberen te krijgen door harder in te zetten op informatietechnologie. Michel van Buren pleit er in dit trendinterview voor om juist uit te zoomen en te starten bij de bedrijfsstrategie.