Internationale groothandel verbetert logistieke processen dankzij BLMC: output verhoogd met 40%
Een internationale groothandel in fast-moving consumer electronics staat aan de vooravond van de jaarlijkse piekperiode. De gerealiseerde output loopt 40% achter op de geplande output en de uitgaande goederen staat propvol. Bovendien voldoet het nieuwe, hybride geautomatiseerde distributiecentrum niet aan de verwachte prestaties. Dat klinkt als werk aan de winkel.
Een kwestie van bottlenecks vinden
Één probleem: er is weinig bewegingsruimte. Want een meerjarig contract is kortgeleden gesloten met een logistieke dienstverlener waarvan de samenwerking niet gaat zoals gewenst. En met de piekperiode in zicht, zorgen veranderingen al snel voor ongewenste wrijving.
Eerst moeten er een aantal brandjes worden geblust. Zo komt de Financieel Manager van de groothandel bij BLMC met de vraag of BLMC een goede interimmer heeft, die het kostenprobleem én het omzetprobleem kan aanpakken. Die is er. De interim manager van BLMC gaat aan de slag.
De dominee van twee partijen
Het project start met een grondige inventarisatie van alle betrokken spelers, zowel binnen de roothandel als tussen de logistieke dienstverlener. De interim manager stelt een lijst op samen met de betrokkenen binnen de organisatie. ‘Het is hun proces, zij kennen hun eigen organisatie het beste’ vertelt hij. Hierbij wordt in samenwerking gekeken naar het volledige proces, van begin tot eind. Waar liggen de bottlenecks, om zo de brandjes te blussen voordat de eerste piekperiode van start gaat?
De logistieke processen worden daarbij stevig onder de loep genomen. Een belangrijk onderdeel van het probleem is de samenwerking met de verkoopafdelingen (sales) van de groothandel, die vaak tegenstrijdige prioriteiten heeft. Belangrijke zaken verdienen dus meer focus.
Daarnaast ligt er nog dat tienjarige contract met de logistieke dienstverlener. Zaken moeten weer opgeschud worden om te zorgen voor een gestroomlijnde samenwerking. De interim manager van BLMC staat midden in de communicatie tussen de groothandel en de dienstverlener. ‘Je wordt echt dominee van twee partijen’ vertelt hij. Beide partijen moeten geven en nemen, want zoals ook de interimmer zegt: ‘it takes two to tango’. Het onderhandelingstraject gaat van start en het werk loont. Beide partijen hebben meer baat bij een flexibele en werkbare oplossing. Een win-win situatie, waarbij de kostenstructuur herzien wordt, zonder de operationele capaciteit verder te belasten.
‘Je wordt echt dominee van twee partijen’
Maak je logistieke keten toekomstbestendig
De bottlecks in het distributieproces zijn geïdentificeerd en verholpen. ‘De omzetdoelen zijn met de hakken over de sloot gehaald’ zegt de interim manager. Maar dat kan de volgende keer beter. Eén van de belangrijkste vervolgstappen is daarom ook het oplossen van de enorme achterstanden van de containers in de haven. Dat is niet iets wat je meteen oplost door brandjes te blussen, maar waar een plan voor moet komen.
Daarom wordt er een duurzaam verbeterplan opgesteld om te kunnen voorbereiden op de toekomstige piekperioden waardoor de logistieke keten risicobestendig wordt. De interim manager gaat samen met de groothandel opzoek naar een geschikte kandidaat, die dit intern en structureel kan oppakken.
De rust is wedergekeerd en de opdracht van de interim manager zit er op. De groothandel heeft een toekomstbestendig plan liggen met een vaste Supply Chain Manager. Vanuit daar kunnen ze zelf de volgende stappen zetten.
Een interim professional voor elke situatie
Benieuwd hoe jij jouw logistieke processen kan verbeteren aan de hand van de juiste samenwerking met partners in jouw keten? Neem dan contact op met Sjaak. We sparren graag over jouw unieke situatie.