Big impact starts small: hoe Koppert de keten verduurzaamt

In het BLMC Ketentheater op ICT & Logistiek lieten we ons inspireren door verschillende vooruitstrevende praktijkverhalen. Indrukwekkend is de aanpak van Koppert, bedrijf in natuurlijke gewasbescherming. Hun levende producten vervoeren ze naar alle hoeken van de wereld. Dat is op zich al uitdagend, daarnaast doen ze dit zo duurzaam mogelijk. Martijn van de Waarsenburg is Corporate Manager Supply Chain van Koppert. Hij legt uit hoe ze dit delicate product aanpakken en welke rol ketensamenwerking daarbij speelt (spoiler: een hele belangrijke).

Over Koppert

Familiebedrijf Koppert kweekt natuurlijke plaagbestrijders, zoals roofmijten en -schimmels en micro-organismen voor de ondersteuning en bescherming van gewassen. Ook leveren ze bestuivers; hommelvolken die in nestkasten vervoerd worden. In totaal levert het bedrijf 120 verschillende soorten biologische gewasbeschermingsmiddelen. De markt groeit hard, omdat retailers en consumenten meer vragen naar gezond voedsel en omdat de wetgeving strenger wordt; chemische bestrijdingsmiddelen zijn steeds minder toegestaan. Het aanbod wordt wel sterk gereguleerd, legt Martijn uit: ‘We zijn afhankelijk van de toelatingen van onze producten door overheden.’

Koppert heeft momenteel meer dan 10 eigen productielocaties, zo’n 30 dochterbedrijven en levert aan meer dan 100 landen.

Supply chain uitdagingen

In deze markt is het een grote uitdaging om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen. Aan de ene kant is de vraag moeilijk te voorspellen. Martijn legt uit: ‘Plagen worden natuurlijk niet gepland en zijn nauwelijks te voorspellen. Klimaatverandering speelt daarbij een complicerende rol; plagen die voorheen alleen in Afrika voorkwamen, duiken tegenwoordig al op in Zuid-Europa.’

‘Aan de aanbodkant heeft het productieproces (de kweek), een fixed leadtime van gemiddeld zo’n acht weken. We hebben nauwelijks voorraad. Wanneer het product gereed is, moet het zo snel mogelijk verpakt en verzonden worden. Voorzien van dragermateriaal en voedsel kan het een paar dagen mee, precies genoeg voor het transport. Je kunt je voorstellen dat het balanceren van vraag en aanbod in deze markt een flinke puzzel is.’

Decentralisatie

Een van de manieren waarop Koppert hiermee omgaat is: meer decentraliseren. Er wordt op steeds meer locaties geproduceerd, zodat producten sneller bij de klant kunnen zijn. Bijkomend voordeel is dat er daardoor minder transport nodig is, dat is duurzamer. De gevoeligheid van het productieproces maakte deze decentralisatie een flinke klus. Alles moet tot in de puntjes kloppen.

Speciaal vervoer

Het vervoer van levende producten is ook geen sinecure. Omdat de kleine organismen van Koppert slechts enkele dagen kunnen overleven, is luchtvracht in de meeste gevallen onvermijdelijk. De mijten, schimmels en hommels reizen onder speciale condities in het bagageruim van passagiersvliegtuigen de wereld over, in de ruimten waar ook huisdieren worden ondergebracht.

Ketensamenwerking noodzakelijk

Bij zo’n kritische keten is ketensamenwerking een keiharde noodzaak. Martijn: ‘We nemen de leveranciers mee in ons verhaal. We gaan bijvoorbeeld in gesprek met onze luchtvaartagenten en -maatschappijen zoals KLM, zodat zij begrijpen waarom een zorgvuldige behandeling van dit product zo belangrijk is. Door dat te delen, ontstaat wederzijds begrip en commitment. Zij zijn trouw aan ons, wij zijn trouw aan hen. En we weten zeker dat onze producten de behandeling krijgen die nodig is.’ Ook is er nauwe samenwerking met klanten, die begrijpen dat producten niet zomaar vanuit voorraad geleverd kunnen worden. Door tijdig en constructief overleg, kan Koppert zo goed mogelijk voorzien in hun behoeften.

Duurzaamheid

Een bedrijf met een intrinsiek duurzaam product, wil ook een zo duurzaam mogelijke bedrijfsvoering. ‘Transport en verpakkingen zijn daarin belangrijke aspecten,’ vertelt Martijn. Hij geeft een voorbeeld: ‘Van oudsher vindt geconditioneerd transport vaak plaats in piepschuim verpakkingen, dat heeft een goede isolatiewaarde en beschermt onze gevoelige producten. Helaas is dit materiaal slecht te recyclen. In plaats daarvan hebben we nu, in co-creatie met onze verpakkingsleverancier en een farmaceutisch bedrijf, een kartonnen alternatief ontwikkeld. Dat is een flink onderzoekstraject geweest, want de kwaliteit mag er absoluut niet onder lijden. We zijn er trots op dat dit gelukt is.’

Ook het transport krijgt aandacht. ‘We besparen al veel luchtkilometers door de gedecentraliseerde productie. Toch worden veel producten nog steeds per vliegtuig vervoerd, daar kunnen we helaas niet omheen. We willen dat wel zo duurzaam mogelijk doen. Zo waren we in 2021 de eerste verlader ter wereld die met KLM een deal heeft gesloten voor het gebruik van duurzame kerosine. Daarbij heeft het geholpen dat we al langer nauw met hen samenwerken. We versterken elkaar op deze manier bij het realiseren van onze duurzame ambities.’

Lessons learned

Wat kunnen we nu leren van de praktijk van Koppert? Martijn: ‘Wanneer je te maken hebt met een kritische supply chain zoals die van ons, besef je des te meer hoe afhankelijk je van elkaar bent. Dat is bij ons dan misschien wat meer zichtbaar, maar dit geldt voor elk bedrijf. Dat is een les die wij ook uit de natuur kennen: niemand opereert alleen. Elk bedrijf en individu is onderdeel van een ecosysteem en je hebt elkaar hard nodig om succesvol te zijn. Daarom loont het om constructief in gesprek te gaan met leveranciers en met klanten. Dat moet je óók doen als er geen acuut probleem is. Zo’n goede relatie is altijd goud waard, maar zeker als je te maken krijgt met nieuwe uitdagingen.’

Wil je zelf de vraag en aanbod van jouw bedrijf beter balanceren? Of ben je bezig met het verduurzamen van je keten? Wij helpen je met analyse, advies en implementatie.

Vrijblijvend gesprek inplannen