Fixami: écht een klus voor BLMC
Je omzet stijgt als een dolle, je producten staan opgestapeld tot aan het plafond en leveranciers staan in de rij om de bestellingen af te leveren: dat was een paar jaar geleden min of meer de situatie bij Fixami, e-commerce bedrijf voor gereedschappen, powertools, accessoires en verbruiksartikelen voor de professionele klusser. Ze verhuisden naar een nieuw pand en besloten BLMC in te schakelen om hun nieuwe warehouse en de hele logistieke organisatie naar een hoger plan te brengen.
Fixami begint in 2007 op een zolderkamer, als hobbyproject van een klusser met te veel gereedschap. Via Marktplaats blijkt hij winst te kunnen maken met het verkopen van z’n gebruikte gereedschap. Het zit niet eens netjes in een doos. De ondernemer in hem ziet een businesscase. Van tweedehands gaat de handel over op gloednieuwe producten van kwaliteitsmerken als Festool, Bosch en Makita. En niet lang daarna is het online platform gereedschapcentrum.nl een feit.
Groeien én iedereen tevreden houden
Met drie man worden de bestellingen verwerkt. Dat gebeurt allang niet meer vanaf de zolderkamer, en al snel is er behoefte aan nog meer ruimte én meer mensen. Dat blijkt het begin van een serie verhuizingen en uitbreidingen. Meer personeel, meer producten en meer online platformen: Fixami richt zijn blik over de grens en gaat de Belgische, Franse en Spaanse markt bedienen met voor elk land een eigen webshop.
Ondertussen worden alle producten nog steeds verstuurd vanuit het magazijn in Tilburg dat alsmaar uitdijt. Wanneer in 2020 mensen massaal hun huis gaan verbouwen (veel thuis + weinig op vakantie + geld over = klussen), groeit Fixami harder dan ooit. Maar de exponentiële groei zorgt ook voor gepiep en gekraak: Waar laat je al die producten? En al die mensen? Hoe zorg je ervoor dat je je klanten goed en snel kunt blijven bedienen? Hoe houd je iedereen tevreden?
Tijd voor een transformatie
Fixami besluit opnieuw naar een groter pand te verhuizen en wil het moment aangrijpen om ook de processen, warehouse-indeling en teams te professionaliseren. “In het oude pand wist iedereen de weg naar elk product,” vertelt CFO Reinier Zoomers. “De bestaande logistieke systemen waren organisch ontstaan en gegroeid. Maar in een groter pand zijn de inrichting en looproutes belangrijker. Waar leg je de hardlopers neer? Wat is een goede plek voor de producten die je minder vaak verkoopt? Dat zijn zaken die van belang worden wanneer je zo sterk groeit als wij. We wilden het in het nieuwe pand meteen goed aanpakken.”
De groei en verhuizing van Fixami vereist een transformatie van alle logistieke processen en teams binnen het bedrijf. Dat traject is bij uitstek een klus voor een pragmatische interimmer die al vaker met het bijltje gehakt heeft en die weet welke drempels hij of zij onderweg te slechten heeft, vindt Fixami.
Waar vind je de juiste interimmer?
Reinier: “We hebben in ons netwerk gekeken welke bureaus positief aangeschreven staan en zijn met een aantal van hen in gesprek gegaan. BLMC heeft in korte tijd een aantal kandidaten voorgesteld en daar zat de juiste persoon bij. De samenwerking met Sjaak Lekkerkerker was heel prettig, mede doordat hij vanuit zijn logistieke achtergrond goed met ons kon meedenken. Hij gebruikt zijn eigen ervaring en praktijkkennis om helder te krijgen wat er nodig is, om goed te kunnen inschatten wat de opdrachtgever precies zoekt en wie daar wel en niet bij past.”
Volgens Zoomers zet BLMC een stap verder dan andere bureaus of tussenpersonen die interimmers bieden. “BLMC heeft een goede propositie en veel aanvullende expertise beschikbaar, vanuit het netwerk en de organisatie. Wij hebben niet van alle opties gebruikgemaakt, maar bij een volgend logistiek vraagstuk zou ik BLMC weer inschakelen.”
Roadmap naar een hoger niveau
Erik van Engelen blijkt de persoon te zijn die precies is wat Fixami zoekt in een interim warehousemanager. Hij gaat vanaf dag één voortvarend aan de slag en stelt een lijst van verbeterpunten op voor het team, de structuren en de processen binnen het bedrijf. Samen met het team maakt hij een impact vs effort-analyse en vertaalt die in een roadmap die het hele proces stap voor stap naar een hoger niveau brengt.
“Erik is erg praktisch ingesteld en weet goed de vertaling te maken tussen de werkvloer en wat er nog meer speelt in de organisatie,” merkt Zoomers op. “Erik heeft de dagelijkse aansturing opgepakt, en daarnaast de hele veranderagenda opgesteld en de uitvoering daarvan ingezet. De productiviteit in het warehouse is verbeterd, de processen en aansturing zijn gefinetuned en de rapportagelijnen zijn helderder geworden. Dankzij Erik praten verschillende afdelingen nu beter met elkaar en er is meer duidelijkheid. De teamleden zijn heel tevreden met de stappen die gezet zijn.”
Fundament voor de toekomst
“Het hele team meekrijgen was wel mijn grootste uitdaging bij Fixami,” vertelt Erik van Engelen vanuit zijn kantoor. “Sommigen hadden wat koudwatervrees toen ze hoorden dat er een interimmer ingeschakeld zou worden. Door ze te laten zien hoe het anders kan – stap voor stap – en door samen kleine successen te boeken, heb ik hun vertrouwen weten te winnen. De logistiek was echt een ondergeschoven onderwerp. Dat hebben we als team weten om te buigen naar een serieuze warehouse-organisatie die zich kan meten met een 3PL-warehouse. We hebben een grote efficiencyslag gemaakt. Er wordt nu beter, sneller en goedkoper gewerkt. En mensen hebben er lol in. Daar mogen we best trots op zijn.”
Reinier: “We zijn heel blij dat we Erik voor langere termijn aan ons hebben kunnen verbinden. Erik is nog steeds betrokken bij de uitvoering van de roadmap die hij heeft opgesteld. Er zijn een aantal heel mooie stappen gezet. De basisstructuur staat inmiddels als een huis, waardoor we nu ook systeemtechnisch de volgende stappen kunnen zetten. Er ligt een goed fundament waarop we samen verder kunnen bouwen.”
Fixami heeft in Nederland de webshop Gereedschapcentrum.nl. In België, Frankrijk, Spanje, Italië en Duitsland hanteert het bedrijf de naam Fixami voor de online platformen met gereedschappen en accessoires. Het warehouse in Tilburg is ca. 15.000 m2 groot. Van de ca. 300 medewerkers van Fixami is bijna de helft werkzaam in de logistiek.