Vlisco zoekt ‘niet te veel reuring’; BLMC biedt de oplossing
Vaak wordt een interim manager ingeschakeld wanneer er veranderingen, verbeteringen of vernieuwingen nodig zijn. In het geval van textielfabriek Vlisco was dat nadrukkelijk niet de opdracht. Het bedrijf loopt namelijk prima en is een grote speler op de West- en Centraal Afrikaanse textielmarkt. Maar waarom belde Vlisco’s COO Herman Pluimers dan toch met BLMC?
Vlisco had op zeer korte termijn een Interim Productiemanager nodig. Vanwege persoonlijke omstandigheden kon hun eigen productiemanager tijdelijk minder aanwezig zijn. Het bedrijf zocht daarom een interimmer die voor een nog onbekende periode continuïteit kon bieden op de productieafdeling. “We zoeken iemand die sterk empathisch is en goed kan aanvoelen wat de organisatie, afdeling en medewerkers nodig hebben. Hij of zij moet geen veranderingen en reuring veroorzaken, maar natuurlijk wel over de knowhow beschikken om snel in de managersrol te kunnen stappen,” klonk Hermans verzoek aan Sjaak Lekkerkerker.
“Sjaak komt altijd met een oplossing,” is Hermans ervaring, en dat was ook nu het geval. Jos Weijs bleek de aangewezen persoon voor de klus bij Vlisco. Met zijn jarenlange ervaring als interim professional was hij perfect in staat deze rol te vervullen en te zorgen voor goede communicatie, afstemming en consolidatie. “Jos heeft precies gedaan wat ie moest doen,” aldus Herman Pluimers.
Jos was binnen twee dagen inzetbaar voor Vlisco. Hij sprak met de productiemanager over welke zaken er op dat moment speelden en stapte op een rijdende trein. Hoewel Jos oorspronkelijk uit de hoek van metalen en kunststoffen komt – en zijn kennis van kleding zich beperkt tot zijn eigen garderobe – kon hij dankzij zijn jarenlange ervaring als productiemanager het werk naadloos overnemen. Het productieproces van de stoffen van Vlisco bleek sterk te lijken op de metaal- en kunststofproductie waar Jos in thuis was.
Behalve op zijn kennis van het productieproces, kon Jos ook bogen op zijn ervaring als manager: “Ik paste goed in de cultuur en kreeg de vrijheid en het vertrouwen om mijn werk te doen, ook al kenden ze me nog maar net.” Het eerste wat hij deed, was kennismaken met de negen supervisors met wie hij dagelijks te maken ging krijgen. “Goed luisteren en serieus ingaan op vragen” was Jos z’n recept om het vertrouwen van de medewerkers te winnen. En dat kreeg hij al snel, te meer omdat Jos heel goed wist dat zijn taak grotendeels bestond uit ‘rust bewaren’ en ‘de zaak laten doorlopen’.
En dus veranderde hij niets aan de werkwijze binnen het bedrijf. Elke ochtend zat hij om 8 uur aan tafel met alle supervisors van het productieproces, om het verloop van de vorige dag en nacht te bespreken (Vlisco werkt in 3 ploegen) en de acties voor de komende dag te bepalen. En net als de vaste productiemanager, hield ook Jos rond 11.30 uur nog een korte briefing om te kijken of alles volgens plan verliep. En dat deed het.
Wel zag hij al snel dat, toen een van de machines een klein mankement had, de vervangende onderdelen niet makkelijk te vinden waren. Jos stelde voor het onderdelenbeheer inzichtelijker te maken, zodat de machines minder lang stil hoeven te staan bij een technische of mechanische storing. Verder liet hij alles doorlopen zoals het al tientallen jaren gaat. Na drie maanden nam de vaste productiemanager zijn vertrouwde plek in het bedrijf weer in, alsof hij nooit was weggeweest.
Na deze korte, succesvolle periode zat Jos Weijs zijn taak bij Vlisco erop. Maar al snel daarna is een andere BLMC’er, Arno Muit, bij het bedrijf in Helmond binnengestapt. Arno zorgt als Interim Manager Technical Support voor een Value Stream Mapping van de nieuwe organisatie. Met deze methode identificeert hij verspillingen in het productieproces en maakt hij inzichtelijk hoe deze voorkomen kunnen worden. Dankzij zijn technische achtergrond en goede organisatievaardigheden is Arno volgens COO Herman Pluimers de geknipte man om de maintenance-medewerkers van Vlisco hierin te adviseren.
Vlisco is een textielbedrijf uit Helmond dat al 175 jaar bestaat. Het maakt stoffen voor de Afrikaanse markt en is daar een luxe brand, vanwege de unieke designs, kleuren en kwaliteit. Het onderscheidende vermogen van Vlisco zit onder andere in het feit dat elke productierun uniek is. Maar ook dat de stoffen pas op de markt hun naam en betekenis krijgen: sommige prints dragen Afrikaanse vrouwen alleen bij speciale gelegenheden, of juist op bepaalde dagen van de week. Het betreffende design wordt vervolgens door iedereen toepasselijk Congrès, Cha cha cha of Lundi (maandag) genoemd.
Afbeelding van: https://www.flickr.com/photos/lblanchard/28230441416/