Met gepaste trots en een beetje plaatsvervangende schaamte –
De Interim Challenge 2019
Volgend jaar bestaat BLMC twintig jaar en vanaf de eerste dag van ons bestaan hebben we interim management als dienst in het vakgebied logistiek, operations en supply chain aangeboden. En al twintig jaar krijg ik in discussies vaak hetzelfde te horen ‘interim bureaus vragen vooral veel geld en voegen niet of nauwelijks waarde toe’. Deze kritiek heb ik me altijd aangetrokken, terecht of onterecht. Ik heb mijn stinkende best gedaan de rol van een bureau in te vullen zoals ik dacht dat de markt dat wilde, zowel richting de klanten als de interim managers. En ja, dat is, weliswaar met vallen en opstaan, goed gegaan. Zelfs zo goed dat we interim management drie jaar terug in een aparte business unit konden onderbrengen en Sjaak Lekkerkerker als directeur interim management hebben benoemd.
Omdat ik door deze ontwikkelingen los kwam van de dagelijkse hectiek ontstond rust en ruimte in mijn hoofd om te reflecteren.
Het is mijn overtuiging dat interim management een professie is waarmee je structureel organisaties kunt verbeteren en veranderen. Zo is het vak ooit ontstaan, zo was en is het vak, de professie, bedoeld, niet meer en niet minder. Maar als je daar in gelooft, als ik daar in geloof, zul je dat, en zal ik dat dus, ook moeten waarmaken en aan de markt moeten tonen. En zo is de Interim Challenge 2.0 ontstaan. Een evenement waarbij bureaus en interim managers strijden om de titels ‘Interim-Manager van het jaar, en ‘Bureau winnaar van de Interim Challenge’. Samen met Hugo Jan Ruts van Zipconomy mag ik dit initiatief met gepaste trots aan u presenteren.
Bureaus en interim managers die mee doen aan de Interim Challenge (www.interimchallenge.nl) kunnen zich inschrijven voor verschillende vakgebieden om vervolgens een ingewikkelde casus voorgelegd te krijgen. Een onafhankelijke en deskundige jury onder leiding van prof. dr. Robert Jan Blomme zal uiteindelijk tijdens de spectaculaire finale tijdens het congres The Game is Changing, Change the Game op 29 november in het hoofdkantoor van de ABN AMRO op de Zuidas van Amsterdam de winnaars selecteren.
Superspannend! Ik ben benieuwd of de bureaus de handschoen die Hugo Jan en ik naar ze werpen op durven te pakken